Monday, May 11, 2009

SEK Ular

Bismillahirrahmanirrahim...alang2 aku dah tulis blog ni , baik aku tulis sesuatu yang berguna.. sedikit perbincangan untuk kita kongsikan bersama...aku ni xde lah baik sangat nak gne ana, anta, anti, antuma antum.. sebab bagi aku ia cumalah bahasa, x bermakna orang y suke gne ana anta tu lagi baik daripada orang yang guna aku engko...ok, arini aku nk cakap pasal sekular..mungkin ada y tau, y xtau dan buat2 xtau.. xkisahlah...ok setahu aku, sekular ni memisahkan agama daripada amalan kehidupan...kebanyakan orang tau pasal ni.. tapi sejauh mana pemisahan agama daripada kehidupan y berlaku pada hari ini... pada pendapat aku, jauh dia sejauh mungkin...kenapa aku cakap macam tu? sebab hampir semua benda y kita buat arini x berlandaskan ajaran islam, hanya ibadah je y kita ikut ajaran Islam, mungkin keterlaluan kalau aku kata hampir semua, tapi itulah hakikatnya...sistem perbankan arini sebut je islam, tp x 100% pon ikt cara islam ajar,makan pakai sudu, padahal nabi ajar makan pakai tangan, kalau politik pulak cakap memperjuangkan islam, tapi amek juga cara y orang kafir ajar, guna cara demokrasi...undang2 kat negara kita malaysia y digelar negara islam, mana ada guna undang2 islam,kes kahwin kes cerai je guna undang2 islam, tapi bila timbul masalah g rujuk mahkamah tnggi jugak, bukan nak rujuk quran atau ulama'.. kedai judi kalau berlesen halal, xde lesen haram..hampir sume hotel bertaraf 4 bintang ke atas kat malaysia ni menyediakan arak dalam menu mereka, budak2 islam y lepasan spm y xtau pape, g keje ngan hotel2 ni..jadi waiter hidang arak,padahal dosa orang y membawa arak sama je ngan orang minum arak, sistem pembelajaran pulak x ikut cara islam, padahal tamadun islam dulu beratus2 beribu tahun, dok jugak ikut sistem pembelajaran barat y baru muncul sekitar tahun 1900...kita hari2 dok bandingkan universiti kita kat malaysia ni dengan kat barat, memang la sampai bila2 kita x menang, diorang y tentukan standard tu..fuh melalut-lalut aku cakap...tau x tension kalau tengok masalah zaman sekarng,perempuan x tutup aurat, anak bunuh mak bapak, mat dadah lagi, pergolakan politik lagi, rasuah, tipu sana tipu sini, rogol... hidup pada zaman ni penoh ngan dugaan..mungkin ada y terasa, x kesah la nak komen...betulkan apa y x betul aku cakapkan ni..mungkin bagi korang apa y aku cakap ni sampah je sebab aku bukannya orang aliran agama...aku amek engineering, tp korang cuba pikirkan dan bantu aku baiki apa y salah...

1 comment:

  1. Betul2..aku setuju dengan ko wahai sahabatku...hahahah!!!

    ReplyDelete